HR ZEWNĘTRZNY, EMPLOYER BRANDING, HEADHUNTING - SPRAWDŹ >>

Jak usprawnić pracę zdalną?

Home - Aktualności - Jak usprawnić pracę zdalną?

Jak usprawnić pracę zdalną?

25 marca, 2020

Praca zdalna ze względu na obowiązujący w Polsce stan epidemii stała się bardzo popularna.

Jakie są trendy? korzyści z wdrożenia pracy zdalnej?

Niewątpliwie są zawody kiedy wykonywanie pracy zdalnej nie stanowi problemu (pracownicy IT, graficy, tłumacze), jednak istnieje wiele dziedzin biznesu, w których wdrożenie pracy zdalnej jest problematyczne, a czasem wręcz niemożliwe (służba zdrowia, służba mundurowa, kierowcy, sprzedawcy, farmaceuci).
Jeszcze pod koniec zeszłego roku na świecie ponad 60% ludzi pracowało zdalnie, w Polsce było to tylko 30% (i to w ograniczonym modelu). Wydarzenia związane z pandemią mogą mieć ogromny wpływ na zmianę w systemach pracy. Być może część pracodawców, którzy na potrzeby koronawirusa zapewnili pracę zdalną swoim pracownikom przełamią bariery na dłużej, oferując ten benefit w wyznaczonym wymiarze również po ustabilizowaniu sytuacji.

Ponad połowa Polaków (57% według badania Crossover) deklaruje, że z chęcią pracowałaby zdalnie- w szególności ludzie młodzi, którzy bardzo cenią sobie elastyczność godzin i miejsca pracy.
Najważniejsza jest dobra komunikacja pomiędzy przełożonym a pracownikiem.

Według badań Forbesa najpopularniejszym narzędziem jest Skype, na drugim miejscu są rozmowy telefoniczne, a na trzecim wiadomości mailowe. Do najpopularniejszych narzędzi zalicza się również Slack- biznesowy komunikator, GitHub oraz Trello, wspomagające organizację pracy i zarządzanie zadaniami.

Metody, służące zorganizowaniu pracy zdalnej

1. W pierwszym kroku należałoby stworzyć konkretny, szczegółowy opis stanowiska na podstawie:
a) zakresu odpowiedzialności pracownika- zakresu zadań i czynności,
b) celu istnienia jego stanowiska,
c) kwalifikacji pracownika,
d) kompetencji pracownika (kierowniczych, społecznych, stanowiskowych),
e) weryfikacji narzędzi, które są niezbędne do wykonania zadań,
f) miejsca w strukturze organizacyjnej,
g) określenia bezpośrednich przełożony,
h) a także innych pracowników podlegający.

2. Ustalenie celów (rocznych/półrocznych/kwartalnych/miesięcznych/tygodniowych).
Cele te powinny być mierzalne, skonkretyzowane, określone w czasie, realistyczne, ciekawe.
Przy ich ustalaniu warto kierować się metodą SMART.

3. Ustalenie częstotliwości i formy raportowania. Niezbędne jest ustalenie z pracownikiem zakresu zadań i czynności do wykonania, celów do osiągnięcia i formy rozliczania się z wykonanej pracy.

4. Zapewnienie pracownikowi niezbędnego sprzętu, za pomocą którego pracownik jest w stanie wykonywać pracę z domu (np. laptop, telefon),

5. Zasugerowanie wykorzystywania metod zarządzania czasem, np. technika Pomodoro (np. 45 minut pracy i 15 minut odpoczynku).

Korzyści z wdrożenia pracy zdalnej wśród pracowników firmy

1. Firma ma niższe rachunki za media, potrzeba mniej miejsca (jeśli chodzi o przestrzeń biurową),
2. Nie musisz w sposób kompletny wyposażać biura (np. ekspres do kawy, zaplecze kuchenne),
3. Pracownicy nie marnują czasu na rozpraszanie się rozmowami z pozostałymi pracownikami,
4. Często to jedyna okazja by pozyskać specjalistę mieszkającego bardzo daleko od siedziby firmy. Wprowadzenie pracy zdalnej daje większe możliwości w zatrudnianiu nowych ludzi. Mogą pochodzić z całej Polski lub nawet zza granicy. Kandydaci są różnorodni, nie tworzymy barier.
5. Poziom stresu u pracowników jest mniejszy.


Wykorzystaj obecną sytuację, zaobserwuj czy pracownicy podczas zdalnej pracy są efektywni, a wtedy po zakończeniu się pandemii będziesz w stanie wprowadzić chociażby kilka dni pracy zdalnej jako benefit dla pracowników. Dobrze funkcjonujący system „home office” świadczy o dobrych wzajemnych relacjach, odpowiedzialności i obraniu wspólnego celu.

Business Development Partner

Co możemy Ci zaoferować?

Usługi dla firm chcących się rozwijać: